Sida {{sida}} av {{sidor}}

Lärare eller skolpersonal? Skriv under vår debattartikel!

Hej! Jag heter Makz och är lärare. Jag har skrivit en debattartikel tillsammans med flera kollegor runt om i landet, där vi uppmanar regeringen att inte försvaga kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer i den nya läroplanen för grundskolan.
Jobbar du i skolan och vill du vara med och skriva under den? Skicka in dina kontaktuppgifter här så lägger vi till ditt namn.
Tack för att du är med och räddar sexualundervisningen!

Makz Bjuggfält i samarbete med RFSU

Vill du skriva under debattartikeln?

Vill du skriva under debattartikeln?
A

Vi lärare vill inte bli motarbetade av försämringar i läroplanen

Vi kan inte tänka oss ett viktigare uppdrag än att ge unga undervisning i sexualitet, samtycke och relationer – men vi motarbetas av förslaget på ny läroplan. Läraren Makz Bjuggfält och X andra lärare önskar sig mer kunskaper och fler samtal om sexuell hälsa i skolan.  

Skolan har ett unikt uppdrag enligt skollagen. Förutom att lägga grunden för ett livslångt lärande ska skolan ge alla Sveriges barn en trygg vardag och möjlighet att utvecklas som individer och medlemmar av samhället.

Det är i skolan vi lär oss att räkna, läsa och skriva. Det är där vi lär oss att laga mat, stå på händer, om mänskliga rättigheter och namnet på våra politiker. Det är i skolan vi lär oss om mens, kondomer, könssjukdomar och vilka ord man kan använda för att beskriva kärlekens första pirr. Det är där vi kanske blir kära första gången och det är där vi lär oss att sätta gränser för vad andra får göra med våra kroppar.

Kort och gott: Skolan handlar i stor utsträckning om att lära sig vara människa bland andra människor. Det är det viktigaste uppdrag vi som lärare kan tänka oss. Det formar vår samtid och vår framtid.

I Sverige har vi en lång och stolt historia av att ge alla elever sexualundervisning. Sedan 1955 har Sveriges barn fått lära sig om kroppen och knoppen. Om relationer och reproduktion. Om jaget och livet ihop med andra. I den senaste läroplanen för grundskolan 2022 döptes kunskapsområdet om, till Sexualitet, samtycke och relationer. I och med detta fick vi den mest ambitiösa målsättningen för kunskapsområdet någonsin. 2025 fyllde den svenska sexualundervisningen 70 år – men vi har inte riktigt vågat fira. 

I februari 2025 presenterades utredningen Kunskap för alla – nya läroplaner med fokus på undervisning och lärande. I den 914 sidor långa texten dolde sig ett lika delar överraskande som radikalt paradigmskifte: Sexualundervisningen föreslås minska.

I den tjocka luntan finns förslag om att stryka kunskapsområdet Sexualitet, samtycke och relationer från flera av skolans ämnen. Rektorn ska inte längre ha ansvar för att sexualundervisningen faktiskt genomförs. Dessutom ska frågorna strykas helt från läroplanens inledande delar – de kapitel som beskriver vad skolans verksamhet syftar till och vilka värden som undervisningen ska utgå från. 

Sexualitet och relationer är centrala delar av hur vi människor förstår oss själva och varandra. Med strykningarna av kunskapsområdet Sexualitet, samtycke och relationer framstår skolan som en plats där en central del av vad det innebär att vara människa inte får finnas.

Vi lärare arbetar i klassrum runt om i Sverige varje dag, året runt. Lika ofta möter vi frågor om kroppen och jaget – frågor som är lika varierande och skiftande som vi människor är. När vi hör elevernas berättelser om vad de upplever i skolan, i hemmet och på nätet, påminns vi om hur centralt skolans kompensatoriska uppdrag är. 

Vi märker också det starka engagemang som många föräldrar visar för sina barn. Men vi vet också att många barn skulle sakna svar på centrala frågor om hur deras kroppar fungerar utan skolan. Alla elever har rätt att få kunskaper om kroppen, knoppen och relationer, oavsett hemförhållanden.

Vi har också läst Skolinspektionens granskning av undervisningen i sexualitet, samtycke och relationer. Myndigheten konstaterade att eleverna riskerar att få ytliga kunskaper i de fall där skolorna inte tar ett helhetsgrepp. 

Det här oroar oss. Och i det här läget vore det ett ödesdigert misstag att minska på sexualundervisningen. Den behöver istället stärkas – i skolans syfte, i det systematiska arbetet, i lärarutbildningen och i skolans undervisning. Den behöver ha en tydlig plats i flera ämnen, men måste också kunna tas omhand när helst frågorna uppstår under skoldagen. 

Undersökningar, så även Skolinspektionens granskning, visar att eleverna själva önskar sig mer undervisning och fler möjligheter att prata om sexualitetsfrågor i trygga rum tillsammans med engagerade, närvarande och kompetenta vuxna. Det är just de vuxna vi vill vara för våra elever, inte minst i laddade och närmast existentiella frågor.

Utredarens uppdrag har varit att föreslå ändringar för att skapa bättre förutsättningar för elevers lärande och kunskapsutveckling. Därför föreslås tydligare kunskapsinriktning och bättre anpassning efter elevers kognitiva utveckling och skilda förutsättningar. Vi menar att de föreslagna förändringarna för kunskapsområdet Sexualitet, samtycke och relationer motverkar uppdragets syfte. Det är genom en konkret och åldersanpassad läroplan med tydliga mål och tydlig ansvarsfördelning som vi som lärare ges de bästa förutsättningarna för att tillgodose alla elevers behov. Det är så vi säkerställer alla elevers rätt till kunskaper om sig själva, sina kroppar och om relationer. 

Vi lärare vill inte bli motarbetade av försämringar i läroplanen. Tvärtom – precis som eleverna önskar vi mer kunskaper och fler samtal om sexuell hälsa. Därför kräver vi att regeringen noga tänker igenom nästa steg och lovar oss:

– Att alla elevers rätt till kunskaper om sexualitet, samtycke och relationer säkerställs genom tydliga skrivningar i läroplanens inledande kapitel.
– Att de kommande kursplanerna innehåller tydliga skrivningar i det centrala innehållet om vad en åldersadekvat sexualundervisning ska innehålla.
– Att rektorn fortsatt ska ha det övergripande ansvaret för att sexualundervisningen genomförs i enlighet med läroplanen.
– Att sexualundervisningen fortsatt är en del av lärarutbildningen.
– Att Skolverket fortsatt möjliggör fortbildning inom kunskapsområdet för verksamma lärare.

Låt oss få fira sexualundervisningens 70 år med hopp om framtiden. För likvärdigheten, för skolans kompensatoriska uppdrag, för en skola som finns för alla barn.

https://storage.tally.so/245d412d-a118-425a-b6eb-19ba2e01043b/Lararuppropet_ambassadorer_v2.png
Ditt namn Din roll på din skola Din kommun